قرآنى تعلیماتلر - ۲٨ -
یاقینلق
چولدن گلن بر بدوی رسول الله صلى الله علیه و سلمه شویلە صوردی:
''– ربمز بزە یاقین میدر؟ یاقین ایسە اوڭا ایچدن سسسزجە یالوارالم. یوقسە اوزاق میدر؟ أویلەیسە اوڭا یوكسك سسلە ندا ایدەلم.''
بو سؤالە جواب اولارق الله تعالی، شو آیت كریمەیی انزال بویوردی:
وَاِذَا سَاَلَكَ عِبَاد۪ي عَنّ۪ي فَاِنّ۪ي قَر۪يبٌۜ اُج۪يبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ اِذَا دَعَانِۙ فَلْيَسْتَج۪يبُوا ل۪ي وَلْيُؤْمِنُوا ب۪ي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
''(ای حبیبم!) قوللرم سڭا بنی صوردیغندە (سن قوللرمە سویلە):
• بن چوق یاقینم.
• بڭا دعا ایتدكلری وقت، دعا ایدنڭ دیلگنە قارشیلق ویررم.
او حالدە (قوللرم دە) بنم دعوتیمە اویسونلر (شریعتی تقوا ایلە یاشاسینلر) و بڭا (عشق ایلە) اینانسینلر كە طوغری یولی بولسونلر.'' (البقرە، ۱٨٦، [ طبری، جامع البیان، ٢، ۲۱٥])
جناب حق، قوللرینە یاقیندر. هیچ بر آراجییە - حاشا - محتاج اولمادن هر قولنە شاە طمارندن داها یاقیندر. زماندن و مكاندن منزە، متعال و یوجەلر یوجەسی اولان ربمز، - نرەدە اولورسەق اولالم - بزملە برابردر.
یر یوزیندە میلیارلرجە انسان وار. حسابلرە، رقملرە صیغماز صاییدە سائر مخلوقات وار. داها بیلمدیگمز نیجە عالملر وار. ربمز أویلە ادراك أوتەسی بر قدرت و عظمتە صاحب كە عینى آندە هر برینڭ دعاسنی ایشیتییور، نیازنە اجابت ایدییور.
انسان بو معظم و یوجە قدرتڭ ادراكندن بیلە عاجزدر:
ادراك معالی بو كوچوك عقلە گركمز،
زیرا بو ترازو بو قدر ثقلتی چكمز !..
ینە دە او عظمت قارشیسندە انسان، تسبیح و تنزیه حالندە شو اعترافدە بولونور:
سُبْحَانَ مَنْ تَحَيَّرَ في صُنْعِهِ الْعُقُولُ
سُبْحَانَ مَنْ بِقُدْرَتِهِ يَعْجِزُ الْفُحُولُ
''معظم صنعتی قارشیسندە عقللرڭ حیرتە دوشدیگی اللّٰهی بتون نقصان صفتلردن تنزیه و تسبیح ایدرم!
صوڭسز قدرتی ایلە ادراكلری عاجز بیراقان اللّٰهی بتون نقصان صفتلردن تنزیه و تسبیح ایدرم!''
جناب حقڭ صوڭسز قدرتی قارشیسندە انسان دە نهایتسز بر شكلدە محتاج و عجز. بو فانی حیات، انسان روحنە اصلا كافی دگل. انسان ایكی جهاندە دە ربنە محتاج.
انسان،
• ربنە یاقلاشمەیە محتاج...
• آخرت یولجیلغندە اوڭا دوست اولمەیە محتاج...
• اونڭ صوڭسز رحمتنە محتاج...
جناب حق، محتاج قوللرینڭ دعالرینە اجابت ایدەجگینی مژدەلییور.
دیمك كە؛
قلبڭ صنعتی، جناب حقە دعا ایدەبیلمە سویەسنە چیقابیلمك. حسن بصری حضرتلری شویلە بویورویور:
''دعالریڭز قبول اولونمەیاجق دیە قورقمییورم. سزڭ دعا ایدەمز حالە گلمەڭزدن اندیشە ایدییورم!''
چونكە؛
ربمزڭ اجابت ایچون بر شرطی وار:
''... او حالدە قوللرم دە بنم دعوتیمە اویسونلر... ''
یعنی حیاتڭ هر صفحەسندە، كتاب و سنت أوزرە یاشاسینلر و یاشاتسینلر. ظاهر و باطن بتون الهی تعلیماتلری یرینە گتیرسینلر. ظاهر و باطن بتون حراملردن، كراهتلردن اوزاق طورسونلر:
''... بڭا اینانسینلر كە طوغری یولی بولسونلر.''
بویلەجە، سبیل رشادە، صراط مستقیمە ارشسینلر. محتشم جنتلرە لایق، مكرم بر قول اولسونلر. ملوث نفسانی آرزولردن قورتولوب، تر تمیز پیر و پاك قلب سلیم صاحبی اولسونلر. اسفل سافلیندن اوزاقلاشوب، اعلاى عِلّيينە نائل اولسونلر.
بونڭ ایچون؛
صراط مستقیمڭ رهبری اولان رسول الله صلى الله علیه و سلمه اویسونلر. اسوۀ حسنە اولان او فخر كائناتدن اڭ گوزل اخلاقی تحصیل ایتسینلر.
رسول الله ایلە برابرلك
زیرا او صلى الله علیه و سلم بویوردی:
اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ
''كیشی سودیگی ایلە برابردر.'' (بخاری، ادب، ٩٦)
بو مژدەیی طوغری آڭلامەمز ایچون حسن بصری حضرتلری ایقاظ بویورر:
''ای انسانلر! «كیشی سودیگی ایلە برابردر.» حدیثینی یاڭلیش آڭلامایڭ! (گوجڭز نسبتندە) صالحلرڭ عمللرینی ایشلەمەدكجە صالحلردن اولامازسڭز.
زیرا یهودی و خرستیانلر، كندیلرنجە پیغمبرلرینی سورلر، فقط اونلر ایلە برابر دگلدرلر.'' (غزالی، احیا، ج. ٢، ص. ٤۰۲)
جناب حقە یاقینلق دە، رسول الله افندیمزلە برابرلك دە اصلا سادەجە سوز ایلە گرچكلشمز.
بو بویوك هدفلرڭ گرچكلشەبیلمسی ایچون، حیاتلریمزی جناب حقڭ رضاسیلە تأليف ایدەبیلمەمز لازمدر.
ربمزە یاقین اولمق ایستییورسەق حیاتمزی مراقبە ایدەلم:
• ربمزڭ كلامی اولان قرآن كریملە نە قدر یاقینز؟
• قرآن كریمە خدمتمز وار می، نە قدر؟
• بالخاصە یاورولریمزی قرآن اقلیمی و اخلاقی أوزرە یتیشدیرییور مییز؟
• اساس تحصیلڭ قرآن كریم تحصیلی اولدیغینڭ شعور و ادراكی ایچندە مییز؟
• مسلمانلرڭ دردیلە دردلنییور مییز؟
• بتون مخلوقاتی قوشاتاجق بر شفقت و مرحمتە صاحب مییز؟
• عبادت حیاتمز ناصل؟
• سجدەلردە جناب حقە یاقینلغی تحصیل ایدەبیلییور مییز؟
• نمازیمزی رسول الله افندیمزڭ نمازیلە مقایسە ایدەبیلیر مییز؟
• نمازیمز بزی فحشا و منكردن آلیقویویور می؟
حاصلی؛
• كندیمزی حقە آدایابیلییور مییز؟
بتون بو سؤاللردە طلب ایدیلن گوزل قوللق خصلتلرینی تحصیل ایدەبیلمەمز ایچون ربمز ینە بزلرە الهی بر اكرامدە بولونمقدە:
رمضان شریف
ربمز؛ ذاتنە دوست اولابیلن، حقە یاقین بر قول اولابیلمەمز ایچون بزلرە معنوی و روحانی بر اقلیم لطف ایدییور. گوندوزندە اوروج و انفاق، گیجەسندە تلاوت، ذكر و سجدەلرلە طولو بر عبادت موسمی.
چیچكلر و میوەلر ناصل بهارە، یشريب میوە ویرەجكلری اقلیملرە محتاج ایسە، مؤمن دە رمضان شریفڭ روحانیت اقلیمنە أویلە محتاج.
زیرا؛
انسان اوغلی، دقتی قولای طاغیلان بر وارلقدر.
بو سببلە؛
تجارت، تحصیل و سپور مسابقەسی گبی دنیوی غایەلر ایچون دخی، قاتیلانلرڭ تمامًا تكثیف اولابیلەجكلری قامپلر ترتیب ایدیلیر، یوغون چالیشمە زمانلری دوزنلنیر. بویلە پروغراملرە قاتیلانلر، هدفە خدمت ایتمەین بتون مشغلەلردن اوزاق طوتولیر.
مثلا مهم قارشیلاشمەلردن أوڭجە سپورجیلر اگلنجەدن، زمانی اسراف ایتمكدن و مقصدە مخالف بسلنمكدن منع ایدیلیرلر. تمامًا موفقیتە یوغونلاشمەلری تأمین ایدیلیر. كندی آرالرندە «اختلاطدن منع» قراری آلینیر.
مؤمنڭ قارشیسندە صوڭ نفسلە باشلایان تهلكەلرلە طولو معظم بر ابدیت یولجیلغی واردر.
• او زورلی یولڭ تك آزیغی تقوادر.
• او مخاطرەلی یولڭ یگانە رهبری قرآندر، سنتدر.
• او یولڭ قندیللری صالح عمللردر.
• او یولڭ طوزاقلری و مایینلری ایسە گناهلردر، حراملردر، نفسانی آرزولردر.
رمضان شریف، الهی بر اكرام اولارق مؤمنلرە عبادتە تكثیف اولناجق بر آیلق مكمل بر پروغرام حاضرلار. قیمتینی ادراك ایدنلر، او موسمە داها دە أوڭجەسندن حاضرلق یاپارلر. صوڭرەسندە دە اونی بر صوڭرەكی رمضانە قدر محافظەیە غیرت ایدرلر.
نتەكیم معلا بن فضل رحمة الله علیه شویلە دیر:
''سلف صالحین؛ جناب حقە، آلتی آی كندیلرینی رمضانە اولاشدیرمسی ایچون دعا ایدرلردی. گری قالان آلتی آیدە دە ادراك ایتدكلری رمضانی قبول بویورمسی ایچون دعا ایدرلردی.'' (قوام السنة، الترغيب والترهیب، ٢، ۳٥٤)
روایتلرە گورە اونلر شویلە دعا ایدرلردی:
''اللهم!.. رمضان شریف گلدی، بزی رحمت گولگەسی آلتنە آلدی. اونی بزە سلامتلە قاووشدیر، بزی او مبارك آیدە سلامتدە أیلە و اونی بزدن قبول بویور!
صبرلە و ثوابنی یالڭزجە ربمزدن اومارق؛ اونڭ گوندوزنی اوروجلە، گیجەسنی قیاملە احیا ایدەبیلمەمزی نصیب أیلە.
بو مبارك آیدە؛ بزە عبادت ایچون جدیت، غیرت، قوت و دینچلك لطف أیلە!.. بیققینلقدن، گوشكلكدن، تنبللكدن و اویوشوقلقدن محافظە بویور!
بزی قدر گیجەسنی احیا ایدەبیلمەیە موفق أیلە و اونی بزم ایچون بیڭ آیدن خیرلی أیلە!'' (طبرانی، الدعا، ص. ۱۲۲٧)
قدر گیجەسندە بزە ایكی مهم درس و حكمت واردر:
برنجیسی، اللهڭ حضرت پیغمبرە ویردیگی بویوك دگردر.
ایكنجیسی، جناب حقڭ امت محمدە نە قدر جومرد و مرحمت صاحبی اولدیغی حقیقتیدر.
كذا حضرت عمر رضی الله عنه رمضان شریفی؛
''– ای گناهلریمزی تمیزلەین آی! خوش گلدڭ!'' دیەرك قارشیلاردی.
او صالح ذاتلر؛ بو مبارك آیڭ قیمتینڭ بیلینمەمسندن، اسراف ایدیلمسندن ایسە شدتلە صاقیندیررلردی.
حسن بصری رحمة اللهی علیه بر رمضان گونی، سسلی بر شكلدە گولن بر طوپلیلغڭ یانندن گچدی. اونلری شویلە ایقاظ ایتدی:
'' طوغریسی الله عز و جل رمضان آیينی مخلوقاتی ایچون بر یاریش میدانی أگلەمشدر. انسانلر اوندە اللهە عبادت ایچون بربرلریلە یاریشیرلر. بر طوپلیلق بو یاریشدە گچمش و قازانمشدر. بر باشقە طوپلیلق ایسە گری قالمش و خسرانە اوغرامشدر.
اوڭا گچنلرڭ قازاندیغی، غائب ایدنلرڭ ایسە خسرانە اوغرادیغی بر گوندە اوینایوب گولن كیمسەیە نە قدر دە حیرت ایدرم!''
رمضان شریفە بدنا، قلباً و روحًا حاضرلانملییز. اونی احیا ایچون ادا ایدەجگمز عبادتلری بر بر تفكر ایتملی و معنوی قوامنی یوكسلتمك ایچون غیرت صرف ایتملییز.
رمضان شریف، بالخاصە اوروج موسمی.
ناصل بر اوروج؟
اوروج؛ معدەیە و نفسانی آرزولرە قارشی بر صبر و ارادە تعلیمیدر.
رمضان اوروجی، بر آی بوینجە ریاضت حالی یاشانارق؛
• جسمانی و نفسانی دویغولرڭ ضعیفلاتیلمسی،
• روحانیتڭ قوتلنمسی،
• نعمتلرە شكرڭ ادراك ایدیلمسی،
• عجزیتمزڭ، هیچلگمزڭ حس ایدیلمسی،
• قلبڭ رقت قزانمەسی،
• مخلوقاتە مرحمتڭ آرتمسی،
• محتاجلرڭ حالینڭ بر نبذە ادراك ایدیلمسیدر.
حضرت مولانا؛ شویلە دیر:
''رمضان گلدی؛ آرتیق مادی ییەجكلردن الڭی چك كە، گوكدن معنوی رزقلر گلسین. بو آی، گوڭل سفرەسنڭ قورولدیغی آیدر. گوڭلڭ، بدنڭ خطالرندن قورتولدیغی آیدر. گوڭللرڭ عشق و ایمان ایلە طولدیغی آیدر.''
''تنی آشیری بسلەیوب گلیشدیرمەیە باقمە ! چونكە او، صوڭندە طوپراغە ویریلەجك بر قرباندر. سن، اصل گوڭلنی بسلەمەیە باق ! یوجەلرە گیدەجك و شرفلنەجك اولان اودر.'' ( مثنوی)
أویلەیسە؛
افطار و سحور وقتلرندە طیقا باصە یمك یمەنڭ دە اوروجڭ اساس غایەسی اولان ریاضت و نفسڭ آرزولریلە مجاهدە سریڭە موافق اولمادیغی آڭلاشیلیر.
قالدی كە اوروج بوندن عبارت دە دگلدر.
گرچك اوروج، اوروجڭ باطننی یاشامقدر. اگر باطنی یاشانمازسە، اوروج قورو بر آچلقدن عبارت قالیر:
پیغمبریمز صلى الله علیه و سلم ایقاظ بویورویور:
'' كیم یالان قونوشمەیی و یالان طولانلە ایش یاپمەیی ترك ایتمزسە؛ اللهڭ، او كیمسەنڭ یمەسنی و ایچمەسنی بیراقمەسنە احتیاجی یوقدر.'' (بخاری، صوم، ٨)
''نیجە اوروج طوتانلر واردر كە، اوروجندن كندیسنە قورو بر آچلقدن باشقە بر شئ قالماز!..'' (ابن ماجە، صیام، ۲۱)
حضرت عمر بویورر:
''اوروج،( سادەجە) یمكدن ایچمكدن كسیلمك دگلدر. اصل اوروج؛ یالان، باطل، بوش سوز و یمیندن( اوزاق طورمق) در.''
جابر رضی الله عنه دە شویلە نصیحت ایدر:
''اوروج طوتدیغڭ زمان؛ قولاغڭ، گوزڭ و دیلڭ دە حراملرە و یالانە قارشی اوروجلی اولسون. خدمتینی یاپانلرە اذیتی دە ترك ایت. أوزرندە بر وقار و سكینت( حضور) اولسون. اوروجلی اولدیغڭ گون ایلە اولمدیغڭ گون بر اولماسین! (اوروجڭ روحانیتی أوزرینە یانسیسین !)'' (ابن ابی شیبە، مصنف، ٢، ٤۲۲، ه: ۳٦٤٦)
یعنی؛
اوروجلی ایكن آغزە بر شئ گیرمەمەسنە دقت ایدیلدیگی گبی؛
• آغیزدن دە یاڭلیش بر سوزڭ چیقمامەسنە،
• گوزلرڭ بر شیطان ویترینینی سیر ایتمەمسنە،
• قولاقلرڭ كوتو و چركین شیلر دیڭلەمەمەسنە و
• گوڭلڭ، قلب سلیمە یاقیشمایاجق دویغو و نیتلرلە كیرلتیلمەمەسنە دقت ایتمك گركیر.
بر دە؛
غیبتدن آتشدن قاچار گبی قاچمەلیدر.
بو حقیقتلر، اساسًا اوروج دگلكن دە رعایت ایدیلمسی گركن خصوصلردر. آنجق، اوروجلی ایكن بالخاصە اهتمام گوستریلملیدر. ذاتًا اوروجڭ حكمتی آیت كریمەدە؛
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
''تقوایە ارمنیز ایچون...'' (البقرە، ۱٨۳) افادەسیلە بیان بویورولمشدر.
حق دوستلرندن عبد الله دهلوی حضرتلری، بولندیغی مجلسلردە لزومسز سوزلر صرف ایدیلمسنە مساعدە ایتمزدی. بریسی غیبت ایتسە همان اوڭا مانع اولور و؛
''–او سویلەدیگڭ سوزە بن داها لایقم !( بندە داها فضلەسی وار!)'' دردی.
اوروجلی اولدیغی بر گون، یانندە غیبت ایتدیلر. حضرت؛
''–ایواه، اوروجمز بوزولدی!'' بویوردی.
بر طلبەسی؛
''–افندیم، سز غیبت ایتمەدیڭز كە!'' دیدیگندە ایسە؛
''– اوت، بز غیبت ایتمەدك، آما دیڭلەدك. غیبتدە، سویلەین دە دیڭلەین دە عینیدر. (اورادن بزە انعكاس اولدی.)'' بویوردی.
اوروجی بو حساسیتلە طوتان گوڭللردە، رحمت تجلی ایدر. شفقت و مرحمت، طغیان أيلەمەیە باشلار.
ناصل بر انفاق؟
رمضان شریف گلینجە، فخر كائنات صلى الله علیه و سلم افندیمز؛ هر زمانكی جومردلگندن دە داها ایلری بر شكلدە، چوق جومرد اولوردی.
صحابە افندیلریمز و صالح ذاتلر دە رمضان شریفلردە انفاق سفربرلگنە گیریشیرلردی. یوقسوللرلە افطارلر یاپار، بول بول تصدقدە بولونورلردی.
امام شافعی دیر كە:
''بر مؤمنڭ ؛ گرك رسول الله افندیمزە بڭزەمك و اوڭا اتباع ایتمك آرزوسیلە، گركسە یوقسول قرداشلرینڭ دە معیشت اندیشەسندن قورتولوب گوڭل حضوریلە عبادتە تكثیف اولابیلمەلرینی تأمین ایچون رمضان شریفدە انفاقی و جومردلگی آرتیرماسی نە گوزلدر!''
رمضانڭ ریاضت تالیمی، مؤمنلرە «فضلەسنی انفاق» شعورنی قازاندیریر.
جناب حق؛ بر قولینڭ رزقنی احتیاجندن داها گڭیش قیلمشسە، اونی امتحان ایدییور دیمكدر:
• او قول، ألندەكی امكانلری نفسنە می تخصیص ایدەجك، یوقسە؛
• احتیاج قدرنی قوللانوب آرتە قالانی انفاق می ایدەجك؟
مؤمن، مؤمنە ذمتلیدر. اوروج طوتان كیشی؛ آچلغی طادارق، محتاجلرڭ حالینی داها ایی آڭلار.
بر مدتدر ایچندە یاشادیغمز تدبیرلر؛ گچن سنە اولدیغی گبی بو سنە دە، گڭیش چاپلی افطار یمكلری ویرمەیە مانع اولاجقدر. امكان صاحبلری بویلە افطارلر ایچون خرجایاجقلری مبلغلری فضلەسیلە فقیر فقرا سفرەلرینە، چادیر شهرلردە یاشایان مظلوملرە مغدورلرە اولاشدیرملیدرلر.
ظالملرڭ ماتم یورتلرینە چویردیگی اسلام بلدەلرندە بو رمضان شریفدە بر رحمت ملتمی اسدیرەبیلنلرە نە موتلو!
بو دە؛
حضرت پیغمبرڭ انفاق آخلاقی أوزرە اولمقلە ممكندر. افندیمز صلى الله علیه و سلم انفاق ایتدیگندە چوق حظ دویاردی. آچلری طویورمق، اوڭا كندی آچلغنی اونوتدیروردی. دیمك كە؛ انفاقدە اڭ گوزل دستور و اخلاق، سوینەرك ویرەبیلمك، ویردكجە دە گوڭل حضورینڭ آرتماسی و بویلەجە قلبلردە جومردلك دریاسنڭ جوشمەسیدر.
مولانا حضرتلری بویورر:
''مال، صدقە ویرمكلە هیچ اكسیلمز. بالعكس خیرلردە بولونمق، مالی غائب اولمقدن، ضایع اولمقدن قورور!
آلتون، زكات ویرمكلە هیچ اكسیلمز؛ عكسنە فضلەلاشیر، آرتار! ویردیگڭ زكات، كسەنە بكجیلك یاپار، اونی قورور.
اكین أكنڭ آنباری بوشالیر، لكن حصاد وقتی گلینجە، صاچدیغی توخوملرە قارشیلق قاچ مثلینی گری آلیر ! بوشالتدیغی بر آنبارە مقابل، قاچ آنبار طولوسنی اعادە آلیر !..
فقط بغدای، یرندە قوللانیلماز دە آنباردە صاقلانیرسە؛ بیتلرە، كوچوك قورتلرە، فارەلرە یم اولور. بونلر دە اونی تمامیلە محو ایدرلر.''
رمضان شریفە شرف و قیمت ویرن خصوصیت، اوندە قرآن عظیم الشانڭ نازل اولمەیە باشلامەسیدر. رمضان شریفڭ احیاسی ایچون مطلقا قرآنی بول بول تلاوت ایتمك، معناسینی، آخلاقنی و احكامنی یاشامق گركیر.
ناصل بر تلاوت؟
رمضان شریفی اڭ بركتلی شكلدە احیا ایدەبیلمك ایچون، بو آیدە قرآنە مستثنا بر اهتمام گوسترملییز.
فخر كائنات افندیمز هر رمضان، حضرت جبریلە او سنەیە قدر نازل اولان قرآن كریمی عرض ایدردی. مبارك عمرلرینڭ صوڭ رمضانندە بو مقدس تلاوت و تقدیم ایكی كز تكرارلاندی. رمضانلردە جامعلریمزدە و أولریمزدە اوقونان مقابلەلر، او بركتدن استفادە ایچوندر.
قرآن موسمی اولان رمضان شریفدە، أویلە بر تلاوت قوامنە نائل اولملییز كە، اوندەكی شفا و رحمت گوڭللریمزی احیا أیلەسین. یووالریمزە، عائلەلریمزە و اولادلریمزە شفا و رحمت اینسین. قرآنڭ اخلاق و احكامنی حیاتمزە أویلە نقش ایتملییز كە، اونڭ بركتیلە، امت محمدە شفا و رحمت یاغسین.
رمضاندە اولادلریمزە اوروجی، نمازی، انفاقی و قرآن تلاوتینی سودیرمك ایچون خصوصی بر غیرت گوسترملییز.
امام مالك رحمة الله علیه آڭلاتییور:
''بن هر حدیث ازبرلەدیگمدە، بابام بڭا بر هدیە ویرردی. أویلە بر زمان گلدی كە، بابام هدیە ویرمەسە بیلە حدیث ازبرلەمك بندە تعریفسز بر لذت حالنە گلدی.''
بزلر دە اولادلریمزە اوروج طوتدیرالم. كوچوك یاورولریمزە «تكنە اوروجی» * طوتدیروب، افطار ساعتندە بر هدیە اكرام ایدەلم. ایلك گرچك اوروجلرینی گوزل هدیەلرلە تلطیف ایدەلم.
أللرندن طوتوب جامعلرە، مبارك مكانلرە، تراويحلره و مقابلەلرە گوتورەلم.
بعض اكرام و هدیەلری اونلرە ویردیرەلم. بویلەجە اونلرڭ انفاقە، جومردلگە و اكرامە آلیشمەلرینی صاغلایالم.
رمضان شریفدە قرآن ختمی یاخود بعض سورەلرڭ ازبرلنمسی گبی گوزل هدفلر قویارق، باشاریرسە، گوزل و معنوی هدیەلر ویرەلم.
بو گوزل طاورانیشلر، هدیەلر و تلطیفلر، اللهڭ اذنیلە، عمر بویی اولادلریمزڭ خاطرلارندن چیقماز. گوڭللرندە عبادتڭ حظی و لذتی یرلشیر.
معنوی و روحانی غدالرە یوڭلدیگمز بو مبارك موسمدە قرآن سفرەسندن طویە طویە قانە قانە استفادە ایدەبیلنلرە نە موتلو !..
فردی عبادتلرڭ ذروەسی اولان نمازی دە رمضان شریفدە آیری بر ادراك ایلە ادا ایتملیدر:
ناصل بر نماز؟
نمازلریمزی رسول الله افندیمزڭ نمازینە بڭزتمە غیرتندە اولملییز. زیرا افندیمز بویورر:
''نمازی بندن گوردیگڭز گبی قیلڭ!'' (بخاری، اذان، ۱٨)
افندیمزڭ تعدیل اركانينی و بالخاصە خشوع حالینی دە أورنك آلمەمز الزمدر. اونڭ تعریفیلە؛
''... نماز؛ خشوع دویمق، تواضع و تذلل گوسترمكدر...'' (ترمذی، صلات، ۱٦٦)
عائشە رضى الله عنها والدەمز شویلە بویورییورلر:
''رسول الله صلى الله علیه و سلم؛ نمازە دوردیغی زمان، یورگندن قازان قاینامەسنە بڭزر بر سس دویولوردی. اذان اوقوندیغی زمان؛ اللهڭ حضورنە چیقاجغی ایچون، اطرافندەكیلری طانیماز حالە گلیردی.'' ( ابو داود، صلات، ۱٥٧؛ نسائی، سهو، ۱٨)
بزلر نمازلریمزدە دنیادن و گوندەلك مشغلەلریمزدن نە قدر صییریلابیلییورز؟ نمازڭ روحانیتی گوڭللریمزە، سجدەلرڭ نورانیتی سیمامزە نە قدر عكس ایدەبیلییور؟
نمازلریمزی جماعتلە ادا ایدەبیلییور مییز؟
بو رمضان شریفی، نمازیمزڭ سویەسنی یوكسلتمك ایچون بر میلاد ایدینەلم.
تعدیل اركانە رعایت ایدیلن، فراخ و حضورلی تراویحلرە دوام ایدەلم؛ معنوی برر خزینە دگرندەكی رمضان گیجەلرینی، مالایعنی طولو اكرانلرڭ قارشیسندە هبا ایتمەیەلم.
سحوردە وجودیمزڭ غدا و صو احتیاجنی قارشیلادیغمز گبی، سحرلردە دە قلبمزڭ و روحمزڭ احتیاجی اولان «تهجد و ذكر اللّٰه»ی آرتیرالم.
فردی عبادتلرڭ ذروەسی اولان نمازدن آلدیغمز معنوی فیض انرژیسیلە، اجتماعی عبادتلرڭ ذروەسی اولان خدمتلرە قوشالم. قرداشلك حقوقنی تقویە ایدەلم. ظریف بر معاملاتی، گوزل اخلاقی یاشایالم و یاشاتالم.
ناصل بر اجتماعیلشمە؟
رمضان شریفدە أوزریمزدە بر قول حقی وارسە مطلقا حلاللشەلم. رسول الله افندیمز ایقاظ بویورر:
''ای انسانلر ! كیمڭ أوزرندە بر (قول) حق(ی) وارسە اونی همان أودەسڭ؛ «دنیادە رذیل رسوا اولورم.» دیە دوشونمەسڭ!
ایی بیلڭز كە دنیا رسوالغی، آخرتدەكینڭ یانندە پك خفیف قالیر.'' (ابن اسیر، الكامل، ٢، ۳۱٩)
غیبت و دیدی قودینڭ دە مهم بر قول حقی اولدیغنی اونوتمایالم.
الهی بر اكرام اولان رمضان شریفی بو قوللق حساسیتیلە احیا ایدەبیلیرسەك، ان شاء الله صوڭ اون گوندە دە قدر گیجەسنی ادراك ایتمك نصیب و میسر اولور. كرمی صوڭسز ربمزڭ بر گیجەدە ٨۳ سنەلك اجر و ثواب اكرام أیلەدیگی بو محتشم اكرامە نائل اولابیلنلرە نە موتلو !..
ربمز، بو محتشم الهی اكرامنی اڭ گوزل شكلدە دگرلندیرە بیلنلردن أیلەسین. رمضان شریفدن عفو ایدیلمش اولارق چیقابیلن و مغفرت بایرامنە نائل اولانلردن أیلەسین.
آمین !..
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
تكنە اوروجی: چوجقلرە؛ آلیشسینلر دیە گونڭ بر بولومندە، یاریم اولارق طوتدیرولان بر اوروج حاضرلغی.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder