سامى كوكسون
دینمز اسلام ، بز انسانلرە موتلولغڭ و سعادتڭ یوللرینی گوسترمشدر . بوننلە برابر ؛ فرد و طوپلومی اولومسز اتكیلەیەجك ، ضررە اوغراتاجق هر چشید حركت و طاورانیشلردن دە منع ایتمشدر . اونڭ بلیرتدیگی ، حضور و سعادتمز ایچون اویولمەسنی گركلی گوردیگی اساسلردن بریسی دە ؛ ملی برلك و برابرلگمزدر . بو نقطەدە ؛ ملت اولارق گوڭللریمزی برلشدیروب ، حق ایلە برابرلك ایچندە بربریمزلە دائما یاردیملاشمق ایجاب ایدر .
أوڭملە بلیرتملییز كە ، اسلام دینینڭ بر آدی دە توحید دینیدر . توحید ؛ تك اللهە اینانمق آڭلامنە گلدیگی گبی ، برلشمك و طوپلانمق معناسنە دە گلیر . استقامتمزی بلیرلەین قرآن كریم و سنت ثنیەدەكی توصیەلرڭ آغیرلق نقطەسی ؛ برلك ، برابرلك و قرداشلكدر . بو قونودە جناب حق آل عمران سورەسینڭ ۱۰۳ . آیتندە شویلە بویورویور :
''هپ برلكدە اللّٰهڭ ایپنە (اسلامە) صیم صیقی صاریلڭ ، پارچەلانمەیڭ ! اللهڭ سزە اولان نعمتینی خاطرلایڭ . . . هانی سز بربریڭزە دوشمان كیشیلر ایدیڭز دە او ، گوڭللریڭزی برلشدیرمشدی و اونڭ نعمتی سایەسندە قرداشلر اولمشدیڭز .''
كتاب اللّٰهدە و سنتدە برلك ، برابرلك و قرداشلك أوگولمش ؛ بولونوب پارچەلانمق ، دوشمانجە دویغولر ایچندە اولمق دە یریلمشدر . تفرقەیە ، بولونوب پارچەلانمەیە سبب اولان كین ، حسد ، غرور ، كبر ، غیبت ، قوغیجیلق ، یالانجیلق ، افترا ، صوسیال مدیادە یالان خبر أورتمك . . . گبی كوتو دوشونجە و طاورانیشلر شدتلە یاساقلانمشدر . حجرات سورەسینڭ ۱۳نجى آیتندە دە یوجە ربمز بو نقطەیە دقتلریمزی چكر :
'' ای انسانلر ! طوغریسی بز سزی بر ارككلە بر دیشیدن یاراتدق . و بربریڭزلە طانیشمەڭز ایچون سزی قوملرە و قبیلەلرە آییردق . محقق كە الله یانندە اڭ قیمتلی اولانڭز ، اوندن اڭ چوق قورقانڭز ( تقوا صاحبی اولانڭز )در . شبهەسز الله بیلندر ، هر شیدن خبرداردر .''
بو الهی امرلرڭ بزە گوستردیگی استقامتی ایی تعقیب ایدرك ، اولاشیلمەسی ممكن اولان اڭ گوزل نقطەیە ، ملت اولارق ماضیدە اولدیغی گبی شمدی دە صاحب اولابیلیرز . یتر كە تفرقەیە دوشمەیەلم . بزم ملتمز أویلە بر ملت كە :
اللّٰهی بر ، كتابی بر ، پیغمبری بر ، عینى وطن طوپراقلرندە یاشییورز ، عینى قبلەیە یوڭلییورز ، عینى كولتوری پایلاشییورز ، عینى ایش یرلرندە قرداشلك دویغولری ایچندە چالیشییورز ، عینى آلیش ویریش یرلرندن فائدەلانییورز ، عینى جامعدە یان یانە صاف طوتییورز ، عینى مكتبلردە تحصیل گورییورز . . .
بویلە بر ملتدە آیریلق غیريلق اولابیلیر می ؟ البتە اولاماز . دوشمانلرڭ آرامزە صاچدیغی كین و نفاق توخوملری بویلە بر طوپلومدە یرلشمە امكانی بولابیلیر می ؟ اصلا بولاماز ! یتر كە بزی بز یاپان ملی و معنوی دگرلرە صاحب چیقابیلەلم .
بو گون اعتباریلە دوشمانلر ؛ گچن زماندن داها دگیشیك تاقتیكلرلە ، ملتمز و أولكەمز أوزرندەكی خائن امللرینی گرچكلشدیرەبیلمك أوزرە گیزلی - آچیق صالدیرییورلر . دون صاواش و سلاح گوجى ایلە یاپامادقلرینی ؛ بوگون ، یالان آلغی و خبرلرلە ملتمز ایچندە فتنە و فساد چیقارارق یاپمەیە چالیشمقدەدرلر .
هر قاریش طوپراغی شهید قانلری ایلە صولانان گوزل وطنمزی پارچەلامەیی و ملتمزی بولمەیی هدف آلان ؛ دین ، وطن و ملت دوشمانلرینڭ ییقیجی امللرینە آلدیرمامق ، قوردقلری آچیق و گیزلی خائن طوزاقلرە دوشمەمك ایچون صوڭ درجە دقتلی و اویانیق اولمق زورندەیز .
چونكە دوشمان تاقتیك دگیشدیرمشدر . مسلمانلری قارشی قارشییە گتیریپ ، قرداشی قرداشە قیردیرمەیە چالیشمقدەدر . جاناوار شمدی قوزو پوستنە بورونمش ، ملتمزی بربریمزە دوشورمك ایچون هر فرصتی قوللانمقدەدر .
بو نقطەدە فرد و طوپلوم اولارق شو ایی بیلینملیدر كە ؛ فتنەیە ، فسادە ، چكیشمەیە ، آڭلاشمازلقلرە دوشمك ویا بونلرە سببیت ویرمك ، ملت و طوپلوممزە قارشی یاپیلمش حقسزلقلرڭ اڭ بویوكلرندندر . زیرا اویانیق اولماز ایسەك ، بو گبی طاورانیشلر ملتمزڭ برلگینی صارصار . وارلغنە صیقنتی ویرر . ملتمزە قارشی اییلك و سعادت یوللرینڭ قاپانمەسنە سبب اولور .
« بن بو ملتڭ اولادییم ! » دیین هركس شونی چوق ایی بیلملی كە ؛ فردلری بربریلە چكیشن ، تفرقەیە دوشمش ، قلبلری كین ، دوشمانلق ، حسد حسلریلە طولو اولان بر طوپلوم ، دائما حضورسزدر . بو قونودە سوگیلی پیغمبریمز شو نقطەیە دقتلریمزی چكرك ؛
'' مؤمنلر بربرلرینی سومكدە ، بربرلرینە آجیمقدە و بربرلرینی قورومقدە بر وجود گبیدر . وجودینڭ هر هانگی بر عضوی راحتسز اولورسە ، سائر عضولری دە بو یوزدن آتش ایچندە قالیر . '' ( بخاری ، ادب ، ۲٧ ؛ مسلم ، برّ ، ٦٦ ) بویوروب پارماقلرینی بربرینە كینتلەیەرك مؤمنلرڭ دە بویلەجە طیانیشمە حالندە بولونمەلری گركدیگنی ایضاح ایتمشدر . اساس ناصل اولمامز گركدیگنی اورتەیە قویان شو حدیثدە ایسە افندیمز ؛
'' بربریڭزە حسد ایتمەیڭز ، بربریڭزە أوفكەلەنوب طارغین طورمەیڭز و بربریڭزە یوز چویرمەیڭز .
ای اللّٰهڭ قوللری قرداش اولڭز !
مسلمان مسلمانڭ قرداشیدر . اوڭا ظلم ایتمز ، اونی یاردیمسز بیراقماز ، اوڭا خور باقماز . '' ( بخاری ، ادب ، ٥٧ )
بو حدیثلر دە بزە گوسترییور كە ، قرداشلك دویغوسی ایچندە برلك و برابرلك أوزرە حركت ایتملییز . یرموك صاواشیندەكی شو حادثە ، بو نقطەیی نە گوزل ایضاح ایدییور :
حضرت پیغمبر صلى الله علیه و سلم افندیمزڭ اصحابندن خذیفە رضی الله عنه آڭلاتییور :
'' یرموك صاواشی صوڭە ایرمشدی . او صیرەدە عمجەمڭ اوغلنی گورەمدیگم ایچون ، اگر یارەلیلرڭ آراسندە ایسە اوڭا براز صو ویرەیم ، دیدم .
صاواش آلانندەكی یارەلیلر آراسندە طولاشمەیە باشلادم . عمجەمڭ اوغلنی بولدم . یارەلی یوزنی سيلدم . گوزنی آچدی ؛
« – صو ایستر میسڭ ؟ » دیدم . الیلە ؛ « اوت ! » اشارتینی ویردی . تام صویی طوداقلرینە گوتورركن یانندەكی بر یارەلی ؛
« – آەە ! . . » چكدی . عمجەمڭ اوغلی ؛ « صویی اوڭا گوتور ! » دیە اشارت ایتدی . صویی اوڭا گوتوردم . تام ایچەجگی صیرەدە بر أوچنجی یارەلی ؛
« – آەە ! . . » دیە ایڭلەدی . او دە اوڭا گوتورمەمی اشارت ایتدی و گوتوردم كە او صحابی اولمشدی . ایكنجیسنە گوتوردم او دە اولمشدی .
« – باری عمجەمڭ اوغلنە یتیشەیم . . . » دیدم ، گلدیگمدە او دە اولمشدی . '' دییور . (حاكم ، مستدرك ، ٣ ، ۲٧۰ )
ایشتە بو مثال ؛ مسلمانلر آراسندەكی ایمانڭ عشق ایلە یاشانمەسنی ، برلك و برابرلگی ، قرداشلگی ، سوگییی نە گوزل افادە ایدییور . بزلر دە بو وصفمزلە دوام ایتملی و گنچلگمزی بو عالی دویغو و اینانجلە یتیشدیرملییز .
أویلە ایسە یاپمەمز گركن :
آیریلمق دگل ، برلشمك . بولونمك دگل ، بتونلشمك . بوزمق دگل ، دوزلتمك . ییقمق دگل ، یاپمق . گری قالمق دگل ، ایلری گیتمك . یرندە صایمق دگل ، یوكسلمك . دوشمانلق دگل ، دوستلق . كین و نفرت دگل ، سوگی و محبت . نانكورلك دگل ، صداقت . كوتولكدە دگل ، اییلكدە یاردیملاشمق . مرحمتسزلك دگل ، رحمت أوزرە بر حیات اولوشدیرمقدر . وار اولان گوجمزی ؛ برلگمزڭ و برابرلگمزڭ آرتمسی ، ملتمزڭ موتلولغی و أولكەمزڭ معمور اولمەسی ایچون خرجاملییز .
قلبمزدە ایمان ؛ آرامزدە برلك ، برابرلك ، قرداشلك ؛ وطنمزدە بتونلك بولندقجە ؛ یوجە ربمز ملتمزی قورویاجق ، دوشمانلریمزڭ خائن امللری ، كیرلی طوزاقلری ، فتنە و فسادلری ، ظالم پلانلری سرت قایالرە چارپان طالغەلر گبی پارچەلانمەیە محكوم اولاجق و ملتمز ابدیتە قدر وار اولاجقدر ان شاء الله .
یوجە ربم بو ادراكی انسانلریمزە نصیب أیلەسین ان شاء الله . آمین . . .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder