مصطفى عاصم كوچوك آشجى
نیسان
آیندە ألڭزدە اولاجق بو یازیدە نیچون قادینلر موضوعنی ألە آلییورز ؟ چونكە گچدیگمز
آی مملكتمزڭ گوندمندە بو موضوعدە مهم حادثەلر یاشاندی .
أوڭجە
أولكەمزڭ روحانیتە دوشمان چامورلی بر موقوتەسندە بر یازی چیقدی :
قیزلری
بابا أوینی ترك ایتمەیە چاغیران بر یازی... قیز اولادلری ؛ هوسلرڭ پیشندە
صوقاقلردە دانس ایتمەیە ، بابالری قیزدیراجق ایشلر یاپمەیە ، قدیم اخلاقی ییقمەیە
چاغیران بر یازی . أولرڭ صوقاقلردن داها تهلكەلی اولدیغنی ادعا ایدن بر یازی...
الحمد للّٰه بو یازی هر كسیمدن آغیر تپكیلر
آلدی . فقط اڭ گوزل جواب ، متعاقب هفتەلردە استانبول سوزلشمەسینڭ ابطالی خبریلە
گلدی . ۱
ایكی
حادثە آراسندە بر علاقە وار می ؟
استانبول سوزلشمەسینڭ ، مسلمان تورك عائلە یاپیسنڭ
روح كوكیلە اویوشمدیغنی ، اوزونجە بر سورەدر ؛ نیجە مسلمان عالم ، متفكر و
قناعت أوڭدری یازییور ، چیزییور و سویلییوردی . فقط ؛
''
چارپیڭ بابا اوینڭ قاپوسنی ، صوقاقلرە چیقڭ ! ''
فتورسزلغندەكی بو یازی ، فسخ ارادەسنی سیلكیندیرن صانكە صوڭ بر طاملە اولدی
.
شیطان
سوسلەمەلری هر زمان دعوا و ادعالری بولاندیرر . اڭ آزیلی اخلاق دوشمانلری ، یاپدقلری
زهرلی تلقینلرە ؛ « فردڭ حریتینی قورومە » ، « وار اولوشڭ أوزگورجە افادەسی
» گبی سوسلی اتیكتلر یاپیشدیریرلر . فقط بو یازار ، مرامنی غایت آچیق و سچیك
افادە ایتدی . طوبرە اولایم ، دیركن هر شیئی فاش ایتدی . أتگندەكی بتون
چامورلری اورتەیە دوكدی . بر عائلە بویوگنە ، بابایە اطاعتی ؛ صوقاقلرە دوشوب دە
بولاشیلابیلەجك بتون رذیللكلردن داها بتر گوسترمەیە چالیشدی . یاپدیغی تلقینلە
، تجاوزە اوغرامە احتمالیلە بیلە آلای
ایتدی .
یازارڭ
بر بیلدیگی می وار ؟ گرچكدن أولردە چوق كوتو شیلر می اولویور . اونلری می قصد ایدییور
؟
انسانڭ اولدیغی هر یردە ایكی قطب آراسندەكی هر
منظرە گورولەبیلیر : اڭ ایی دە اڭ كوتو دە . چونكە انسان حیواندن بتر دە
اولور ملكدن اعلا دە .
اوت
مقدس و مبارك آننەلك و بابالق مقاملرینە حسب القدر واصل اولمش ، فقط او امین
و قوروناقلی اولمەسی گركن یرلردە دە چركین ایشلر یاپمش كوتو أورنكلر واردر .
نیجە قاتللر بیلە اولادلرینە مرحمتلیدر . نیجە عرض دوشمانلری ، كندی یاقینلرینی محرمیت و معصومیت ایچندە یاشاتمق
ایسترلر . فقط نادراتدن دە اولسە طوپلومڭ تفسخی ، عائلە ایچی گناهلرە دە یانسیمقدەدر
.
فقط
نە قدر ؟ هانگی صاییدە ؟
حكم
چوغنلغە گورە ویریلیر . بر چوروك المایە بتون الما آغاچلری فدا ایدیلیر می ؟ آز
صاییدە وقعەنڭ أوزرینە أوست أوستە بویوتچلر قویوب دە أولری صوقاقلە اش ، حتی
صوقاقدن داها آز گوونلی یرلر اولارق اعلان ایتمەنڭ آرقەسندەكی مقصد نەدر ؟ بویلە
بر مقصددن حاصل اولاجق ، اولمەسی بكلەنن نتیجە نەدر ؟
عین
یازار داها اول ، بر قسمی أولردە یاشانمش شناعتلری آڭلاتان یاشانمش حكایەلر قلمە
آلمش . بو كتاب حقندە ویردیگی ملاقاتندە كندی باباسنی آڭلاتیركن ؛
''
بابام فئودال دگلدی . بنم باباملە مناسبتم اییدی . آما یاشادیغم أولكە بویلە
دگل... '' طرزندە جملەلر قورمش . ۲
فئودالیتە اورتە چاغ آوروپەسنڭ دره بگلك دوزنی
. صول آغیزلر ، آناطولی عائلە یاپیسنە فئودالیتە یاقیشدیرمەسی یاپییورلر . یعنی
آننە - بابایە محبتی ، عائلە بویوكلرینە اطاعتی ، بر زوربەنڭ سرفلری / مارابالری
أوزرندەكی هگەمونیەسنە بڭزتییورلر . یعنی اصلندە بو صالدیریدە بر بیاض توركڭ ؛
كویلی ، ازیك و مغدور خلقنە گویا ال اوزاتمەسنە شاهد اولییورز ! اونلری
اسارتدن قورتاریشنە شاهدلك ایدییورز ! . . پە پە ! . .
ظلمە
اوغرایان قیزلر اونلر ایچون ، سادەجە بر پروپاغاندە مالزمەسی . یاشانان هر جنایت
اونلر ایچون ، حقسز دعوالرینە حقلیلق صاغلایاجق برر سوزدە دلیل . أویلە كە
نرەدەیسە هر جنایتدە أللرینی اووشدیرارق كوشەلرندن فیرلایوب ؛
''
بز دیمەمش میدك عائلە تهلكەلی بر یردر ! '' دییور و صیریتمەلرینی زور باصدیرییورلر
.
حالبوكە أو صوڭ قلعەدر . أوڭ آلترناتیفی ینە
أودر . آننەنڭ اوینڭ آلترناتیفی اولسە اولسە تیزەنڭ أویدر
، آننە آننەنڭ أویدر . بابا اوجاغینڭ آلترناتیفی ددە بوجاغیدر .
بر
خستەخانەدە میقروب قاپان اولدی دیە ؛
'' – ای خستەلر ! خستەخانەلری ترك ایدڭ !
شفایی چوپلكلردە آرایڭ ! '' دیمك گبی اولور بونڭ عكسی .
بر
محكمەدە یاڭلیش قرار چیقدی دیە ؛
'' –
ای عدالت آرایانلر ! محكمەلردن واز گچڭ ! مافیەلردە ، چتەلردە ، حقانیت قوغالایڭ
! '' دیمك اولور بو .
یڭی شفقدن ارغون ییلدیریم دە
جوابلر ویردی بو یازارە : أوز بابالری مافیە بابالریلە دگیشدیرمەیە چالیشمەنڭ
معناسزلغنی وورغولادی . آنارشی توصیەسنڭ ، گرچكلردن اوزاق خام بر خیال اولدیغی تثبیتندە بولندی .
صوڭ
زمانلردە سادەجە بو یازار طرفندن دگل ؛ بر چوق مجرادن عائلەیە ، آننە - بابالرڭ
اولادلر أوزرندەكی تأثیرلری أوزرینە سوردیرولن بر پروپاغاندە وار . میلیونلر
طرفندن سیر ایدیلن ایكی دیزی فیلم ، بر پسیكییاترڭ كتابلرینی اساس آلییور . ایشلنن
حادثەلرڭ چوغینڭ اورتاق نقطەسی اهمالكار حتی كوتو نیتلی آننە - بابالرڭ پریشان
ایتدیگی حیاتلر...
پسیقولوژی
صوڭ درجە بلیرسز ، مغلق بر ساحە . یگرمی تانە قادینی اولدیرمش بر سری قتلی ؛
« آننەسی كوچوككن صاچنی اوقشامەمش دە اوندن... » گبی بر جملەیلە آجینهجق بر
مغدورە دونوشدیروب ، كیم بیلیر نەلرلە پنچەلشیركن اولادنی بر نبذە اهمال ایتمش
آننەیی ، قاتل صندالیەسنە اوتورتیویرن یوڭلری وار پسیقولوژینڭ . « سنڭلە
باشلامادی » كتابی گبی مسئلەیە قرمیك / رئنقارناسیونجی باغلانتیلرلە باقمەیە
قالقیشانلر بیلە وار . عائلە تراپیسی دە
هكذا . شخصًا بنم گلدیگم نقطە ؛ بزم كولتوریمزڭ یگانە پسیقولوژی تصورینڭ ،
تصوف اولدیغیدر . گریسی شیطان اغواسی و نفس وسوسەسی .
اوت
؛ عائلە أویلە مقدس بر چرچوە كە ، میلیون كیلومترە چاپندەكی بیاض بر چارشافدە
بر مینیجك سیاه نقطە گورسە ، بتون او چارشافی بوروشدیروب چوپە آتاسی گلییور
بعضیلرینڭ . حالبوكە بویوك دڭزلر ، كوچوك كیرلرلە نجاستە بولانمازلر .
باقانلق آچیقلامەسی :
'' ۱ میلیون كیشی
باشنە قادین جنایتی اورانلری ؛ دنیادە ۱۳ كیشی ، آوروپەدە ٧ كیشی ، تركیەدە ۳ ، ٨ كیشی .
''
یورگڭز أل ویرییورسە ، سادەجە
طوپلی طاشیمە آراچلرندە یاشانان تعجیز وقعەلرینڭ دە گرچك ایستاتیستیكینی قویوڭ
باقالم اورتەیە ! . . صوڭرە مكتبلری ، صوڭرە ایش یرلرینی ، صوڭرە دە صوقاقلری
!
اوندن صوڭرە اوتورڭ دە قیاسلایڭ ! أولر می
داها گوگنلیمش صوقاقلر می ؟
دیەجكلر
كە ، أولردە اولانلر فاش اولمییور . فاش اولمامە احتمالینە بناءً أولردە اولدیغی
اورتەیە قونمش وقعەلری ۳لە چارپیڭ ٥لە چارپیڭ یتمەدی ۱۰لە چارپیڭ ! ینە دە صوقاقلرڭ ، باتاقلرڭ صوچ
حجمینڭ كنارندن بیلە گچەمز .
فقط
پروبلملر دراماتیكلشدیریلەرك ، آژیتاسیون / حسی استثمار یولنە گیدیلەرك پیرەلر
دوە یاپیلارق عائلە مؤسسەسی قرەلانمق ایستنییور .
یازینڭ
بوزوق بر فكری دە شو :
قادینلر نە قدر چوق صوقاغە چیقار ، نە قدر
جسور اولور ، تهلكەلرلە یوزلشیرسە كوتولك او قدر ضعیفلر . حالبوكە خبرلردە
دائما دویویورز : صوقاغە چیقان دگل ؛ قارییرینڭ ذروەسنە طیرمانان ، هولی وود
شهرتنە اولاشان قادینلر بیلە تعجیزلرە اوغرایابیلییور . أولكەمزدە بیلە ، آقادمیدە
قارماشیق عشق جنایتلری ایشلنەبیلییور .
بو
بر فوبی دگل كە أوستنە گیدنجە گچسین ! بو بر حقیقت . كوتولك گرچكدن وار .
قومەدی یە باقین كە ؛ بو یازی ، ایكی سنەدر اگیتیم مؤسسەلرینڭ بیلە آچیلامەدیغی
و هركسە ؛ « أودە قال ! » تلقینلرینڭ یاپیلدیغی بر زماندە یازیلدی . أودە قالمق
ناصل مادی میقروبلردن قورویورسە ، قلبندە خستەلق بولونانلرڭ هر زمان وار اولاجغی
بر دنیادە معنوی میقروبلردن دە قورور .
بر
باشقە نقطە :
یازارە
گورە ، بابالر بوگون كوتو و تهلكەلی . پكی بوگونڭ عائلەلرینی اولوشدیران انسان
پروفیلینی كیم یتیشدیردی ؟ بوندن ٨٨ ییل أوڭجە ، اوننجی ییل مارشیندە - حاشا
- ؛ «... اون بش میلیون گنچ یاراتدق... »
دیین
آڭلاییشدن باشقە بر ذهنیتی مسئول طوتامەیز صوڭ بر عصرڭ عائلە یاپیسنی اولوشدیران
انسان پروفیلینڭ یتیشدیریلمەسندن . مكتب ، آقادمی ، نشریات ، تلویزیون و صوقاق...
هپسی عینى سازی چالییور . گرچە او صول آغیزلە فئودەلیتەیی مسئول طوتویور
. فقط او فئودال یاپییی بر عصردر دگیشدیرەمەین
، دونوشدیرەمەین دە ینە كندی قفاسی . اونڭ فئودال دیدیگی آناطولی انسانی دە
بوگون گرچك كوكلرندن بسلنەمییور كە ! درگاهی ییقمش ، مدرسەیی قاپاتمش ، معنویاتجیلری
صوصدیرمش ، میدانی باتیجیلرە ، بولوجیلرە ، آنارشیستلرە و نفسانیتدن باشقە هیچ
بر بیلدیگی اولمایان قالابالقلرە بیراقمشسڭ .
اصلندە سادەجە بو یازار دگل ، بر عصردر غزتە
؛
'' – آرتیست اولمق ایچون أولری ترك ایدڭ !
'' دییور .
سینامە ؛
'' – شهرت قوغالامق ایچون أولری ترك ایدڭ !
'' دییور .
تلویزیون ؛
'' – هوا و هوسلریڭزڭ پشینە دوشوڭ ! '' دییور
.
رادیو ؛
'' – چیقڭ صوقاقلردە دانس ایدڭ ! '' دییور ،
شمدی دە اینترنت « دوشولجەك » صوقاقلرە ناویغاسیون
خدمتی ویرییور ! . .
حتی
شویلە بر نكتە آقتاریلیر :
بر
فرانسز یازار ، م . عاكفە ؛
'' –
قادینلریڭزی أودن چیقارمدیغڭز طوغری می ؟ '' دیە صورمش دە ، حاضر جوابلغیلە
مشهور شاعریمز شویلە جواب ویرمش :
–
داها أوڭجەلری أویلەیدی ، فقط شمدی طیشاری چیقاردق و بر تورلی ایچری صوقامییورز !
صوقاغە دوشمەنڭ یولی ؛ تحصیل دیە گوستریلییور
، ایش دیە گوستریلییور ، كندی آیاقلری أوزرندە طورمق دیە گوستریلییور . فقط
آیاقلری أوزرندە طورامایوب یرە قپاقلانان هر قادین وقعەسندە ینە صوچلی ،
فئودالیتە ( ! ) اولویور . یعنی عرف - عادتلریمز اولویور ، گلەنگمز اولویور ،
دینمز ، اینانجمز اولویور .
آڭلایڭ
آرتیق ! انسانی بوزدیسە ینە بو تلقینلریڭز بوزدی . شدتی طوپلومە ینە سزڭ یازدیغڭز
و چكدیگڭز دیزیلر پومپەلادی . او بوزوق انسان بابا اولورسە دە آننە اولورسە دە عینى
عارضەلرلە آننە اولویور ، بابا اولویور . قیزنە تسلط ایدن بابالرڭ قاهر اكثریتی
عیاش ! هانی شو '' اولوسال '' ایچەجگڭز اولان راقینڭ سرخوشی . اكرانلردە ثانیە
باشی دورتوكلەنن ، اویاندیریلان ییلانلر ،
معصوم چوجقلرە اوزاندی ایسە بو دە ینە سزڭ صوچڭز . و بونڭ چارەسی او
چوجقلری صوقاغە صالمق دگل . ینە انسانی اصلاح ایتمك . عائلەیی گوچلندیرمك .
اخلاقی آیاغە قالدیرمق . امر بالمعروفی قوتلندیرمك . حقی توصیە ایدەبیلمك
.
پروبلملی عائلەنڭ چارەسی ، حضورلی عائلەدر .
شدتە تسلیم اولمش عائلەنڭ چارەسی ، رحمت طولو عائلەدر . استثمارڭ قول گزدیگی
عائلەنڭ تداویسی ، امانتڭ و مسئولیتڭ حاكم اولدیغی عائلەدر . هیچ بر زمان هیچ
بر عائلەنڭ آلترناتیفی صوقاق دگلدر . ینە عائلەدر .
تركجەمز
« كوتو یولە دوشمك » دیە بر تعبیرلە افادە ایتمشدر كە ، بوگون باتاق خانەلردە
پریشان اولان نیجە اولاد ؛ زمانندە بو یازارڭ حدسزجە توصیە ایتدیگی گبی بر
هوسڭ ، بر آرزونڭ بلكە دە بر أوفكەنڭ ، آلینغانلغڭ پشینە دوشرك بو نقطەیە
گلمشدر .
محرمیتی
، اخلاقی و معصومیتی انسانلغە اوگرتن اسلامدر . بونلرڭ ییقیلمەسنە قارشی مادی و
معنوی تدبیرلری تعليم ایدن اسلامدر . آننە - بابایە ، اولادنە قارشی مسئولیتلرندن
طولایی ایقاظ ایدن اسلامدر . اولادلرە دە آننە - بابایە احسان أوزرە اولمەسنی
أمر ایدن ینە اسلامدر .
انسانلغە اڭ بویوك چاغرییی یاپان اسلام ، هیچ
بر گوچ قارشیسندە بورچلی اولمایان اللّٰهڭ یولنە دعوت ایدركن مشرك قالمقدە اصرار
ایدن آننە - بابایی بیلە اینجیتمەیە اذن ویرمەدی . '' اونلرە شرك قوشمە تلقینلری
خصوصندە اطاعت ایتمە آما اونلرە دنیادە صاحب چیق ! '' ( باقكز
لقمان ، ۱٥ ) دیدی .
نە
بویوك اینجەلك ! . . « مشرك دە اولسە او سنڭ آننەڭ ، او سنڭ باباڭدر . » دیدی
.
''
مشرك بابانڭ صورتنە وور قاپویی چیق ! '' دیسە ، اللهڭ حقی و خاطری البتە
هركسدن عالی اولدیغی ایچون كیمسە بر شئ دیەمزدی .
لكن
قرآن شونی أوگرتدی :
آننە و بابا ؛ ظاهر و باطن پلانندە اللّٰهدن
صوڭرە انسانڭ اڭ بویوك وفا بورچلیسی اولدیغی ایكی وارلقدر . بر چوق آیتدە
آننە - بابایە احسان ، اللهە توحید أوزرە قوللق امرندن همان صوڭرە گلیر .
هر شیئنی بورچلی اولدیغی آننە - باباسنە وفایی ییتیرن غافل ، گوزلە گورمەدیگی یاراتیجینڭ
حقڭی چیگنەمكدە چوق داها راحت طاورانیر .
بو
آننە - بابا یاشلانسە ، بیققینلق طوغورابیلەجك سوز و طاورانیشلر سرگیلەسە ؛
اولادلر ینە حرمت ، محبت و احساندە فیرە ویرمەیەجكلر ، دگرلی سوزلرلە خطابە
دوام ایدەجك و متواضع بر مرحمت سرگیلەیەجكلردر .
بوگون ایكس قوشاغی ، ز قوشاغی لاقیردیلری وار
. هركس یڭی نسللرڭ ، أوستەلك اینترنت أوزرندن اورغانیزە اولان ییقیجی طاورانیشلرندن
تدیرگین و شكایتجی .
باشە
باغلیلق و عائلە بویوكلرینە اطاعت ، نسللر أوزرینە اوپراسیونلر یاپیلمەسنە
قارشی دە بر محافظە قالقانیدر . بو قالقانی دلمە چاغریلری ایسە اصلا ایی نیتلی
دگلدر .
أولچو قرآن و سنت اولورسە و سوركلی بو
أولچیلرلە گوزدن گچیریلیرسە ؛ بو گلەنكلر دە ، شكایت ایدیلەجك فئودالیتە ظلمینە
آلت ایدیلمزلر .
زمان خیزلە دگیشییور . انسانلغڭ داها دیژیتال
، داها تكنولوژیك گلەجگندە عائلە اولاجق می یوقسە بویوك عائلەدن چكردك عائلەیە
اورادن دە بر باشنە یاشایان ، ملیتسز ، جنسیتسز ، انسیتسز ، وفاسز ، اكمك ییدیگی
قاپویی تكمەلەییجی آنارشیست بر انسان پورترەسی می چیقاجق ؟
بوڭا
جوابی شو تثبیتدن صوڭرە ویرمش اولاجغز :
یازارڭ
بو سیوری دیلی قوللانمەسینڭ بر سببی دە ؛ « چیوی چیوی یی سوكر.» پسیقولوژیسی .
بر باشقە یازیسنە دە ؛ « بیراقڭ أوی ب.ق گوتورسون ! » باشلغی آتمش عینى یازار .
( ۱۰ مارت ۲۰۱٥ ) یعنی ؛ '' ای قادینلر ! سزە ویریلن ؛ « أوی تمیز طوت ! »
تلقینلرینی كوكندن ییقڭ ! '' دیمەیە گتیرییور .
اونڭ
دیدكلرینی دە تام ترسندن تلقین ایتمەلی :
ای
خانم قیزلر ! أولریڭزە دونڭ !
سزە
دگری طیشاریدە ، صوقاقدە ، قارییردە وعد ایدنلرە اینانمایڭ !
گرچك
دگر تقوادەدر . اونڭ آناختاری و قلاووزی قرآنه
قولاق ویرڭ .
باقین او نە دییور :
'' أولریڭزدە اوتورڭ ، اسكی جاهلیە عادتندە
اولدیغی گبی آچیلوب صاچیلمایڭ ! نمازی قیلڭ ، زكاتی ویرڭ ، اللهە و رسولینە
اطاعت ایدڭ !
ای
اهل بیت ! الله سزدن ، سادەجە گناهی گیدرمك و سزی تر تمیز یاپمق ایستییور
.
أولریڭزدە
اوقونان اللهڭ آیتلرینی و حكمتی خاطرلایڭ ! ( بونلری مذاكرە ایدڭ ، تحصیلسە
بونلری تحصیل ایدڭ ! )
شبهەسز
الله ، هر شیئڭ ایچ یوزنی بیلندر و هر شیدن خبری اولاندر . '' ( الاحزاب ، ۳۳ - ۳٤
)
_ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
۱ استانبولە اهانتدی ،
عائلەیە
خیانتدی .
گوردی
جمهور فجاعتی ،
دویدی
رئیس ابطال ایتدی .
قوپدی
بر « آه » دوشدی تاریخ : - ٦
« فسخ دگل صانكە فتح... » ۱٤٤٨ - ٦ = ۱٤٤۲
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder